maanantai 24. elokuuta 2015

Kaukokaipuu


Thaimaa

Siellä eletään vuotta 2558. Ajanlasku alkoi Buddhan kuolemasta. Vuosi kuitenkin vaihtuu samaan aikaan kuin meilläkin ja päivät ovat samat. Asukasluku tällä hetkellä noin 67 miljoonaa.
Aurinko nousee aina kuuden jälkeen ja laskee noin kuudelta. Kesäaikaa ei ole käytössä. UTC+7.
Yksiköistä käytössä on muun muassa metrit, kilogrammat ja celcius.
Aina kuulee sanottavan, että siellä on kuuma. No se ei pidä paikkaansa. Pohjoisessa viileä aika on marras-tammikuussa.
Kiihkein turistikausi taitaa alkaa joulukuusta ja jatkuu toukokuuhun saakka.
Hyväntahtoista sanaa farang tai falang käytetään vaaleaihoisista ulkomaalaisista.
Euro - Baht kurssi on nyt vaihdellut aika suuresti. Muutama vuosi sitten eurolla sai 50 batia. Keväällä kurssi kävi alle 35:ssä. Tällä hetkellä se on noin 39. Thaimaan suurin seteliraha 1000 Baht on noin 26 e. www.valuutat.fi sivulta voi sitä seurata.
Kortilla maksaminen ei ole kovin yleistä, käytä ennemmin käteistä.
Arvokkaita koruja ei kannata ottaa mukaan. Liikenteen seassa voi varas repäistä ketjun tai käsilaukun mukaansa.

Jotkut menee sinne rantalomalle ehkä saarille. Sukeltamaan tai golfaamaan.
Toiset haluaa nähdä Bangkokin suurmetropolin. Luxus hotelleita, shoppailua, yöelämää.
Joku taas haluaa tutustua sisämaan ja pohjoisen eksoottisiin pikku kaupunkeihin. Nähdä riisipeltoja ja temppeleitä.

Tarinoita tästä riittäisi kerrottavaksi vaikka kuinka paljon. Tässä yksi kertomus matkoiltani sisältäen hieman yleistä tietoa.

Kolme kertaa siellä ollaan vasta käyty. Vaimoni kotipaikka sijaitsee koillisessa lähellä Laosin rajaa. Tätä maakuntaa kutsutaan nimellä Isaan. Bangkokista sinne on noin 500 km matka.
Esimerkiksi Udon Thaniin pääsee lentämällä noin tunnissa. ThaiAirwaysin (ThaiSmile) kotimaan lento maksaa noin 40-60 e.
Finnair on varmasti helpoin ja aika kilpailukykyinen hinnaltaan nykyään. Kun ostaa lennot riittävän ajoissa, niin yleensä säästää lipun hinnassa paljon. Venäjän, Hong Kongin tai Keski-Euroopan kautta pääsee myös yhdellä koneen vaihdolla. Näkeehän siinä muitakin lentokenttiä samalla, ihan hienoa!
Lomalentoja on myös suoraan Phuketiin ja Krabille.
Turkish Airlinesilla on kuulemma todella hyvä palvelu, täytyy ehkä joskus kokeilla.

Jalkatila economy-luokassa. Pituutta kirjoittajalla on 184 cm
Mutta hyvin sen 9-10 tuntisen lennon jaksaa. Nukkuu sitten perillä.
Säästäväisenä en maksa ylimääräistä plus- tai business luokan tiloista.
Innolla odottellen uusia Airbus A350 koneita.

Finnair Airbus A330
Ylhäällä on kylmä
Menolento kestää yleensä hieman yli 9 tuntia suihkuvirtauksen ansiosta
Välillä maanopeus oli yli 1000 km/h.
Paluu lento kestää vastatuulessa noin 11 tuntia.

Mitä söimme lennolla

Perus tarjoilu. Vaimolla aina pikanuudeleita mukana hätävaralla,
Matkustamon paineistus ja matala ilmankosteus turruttaa makuhermot, siksi lentokoneruoka ei oikein maistu miltään. Mutta jotainhan siellä on syötävä.
Nuo sämpylät ovat kyllä yhtä kuivia kuin beduiinin sandaalit. Että terveisiä sinne Finncateringille.
Liiallista alkoholin kittaamista varsinkaan koneessa en ymmärrä.
Lentohenkilökunta on todella hienosti pistänyt ojennukseen liian humalassa olleet matkustajat.

Lentokoneessa saat maahantulokortin, joka luovutetaan passin kanssa tarkastuspisteessä virkailijalle.

Kortissa kysytään:
-sukunimi
-etunimi
-syntymäaika
-kansallisuus
-passin numero
-viisumin numero (ei luottokortti Visan numero) :)
-mistä ja miten tulossa
-lennon numero
-asuinpaikkakunta ja maa
-osoite Thaimaassa (hotellin osoite käy)
Kortin kääntöpuolella on tilastollisia kysymyksiä, joihin voi vastata, mutta ei se ole pakollista. Esim. työnimike ja kuukausipalkka dollareina.

Varmista vielä passiin laitetusta leimasta poistumispäivä.

Viimeisin reissu Thaimaassa kesti 40 päivää, joten minulla oli 60 päivän turistiviisumi yhdellä maahan saapumisella.
Normaalisti saat lentokentällä passiin leiman, jolla voi oleskella 30 päivää. Jos saavut maa- tai meriteitse, aika on 15 päivää.
Lisäajan hankkimistyylejä on sitten monia. Googleta vaikka: visa run.

Tuliaisia Thaimaahan
Veimme sinne puhelimia (pari uutta ja toimivia käytettyjä) ja suklaata.
Puhelin on hyvä tuliainen, varsinkin köyhemmillä alueilla. Laturiin adapteria ei tarvitse. Suomi mallinen pistoke käy Thaimassa suoraan.
Lapset taas on iloisia makeisista, suklaa tahtoo vaan sulaa siellä helteessä aika nopeasti.
Älä vie lakua, salmiakkia, matalakaraattisia kultakoruja, suomalaista ruokaa.


Suvarnabhum Bangkok international airport (BKK)
Bangkokin korkeus merenpinnasta vain yksi metri.
Varaudu varsinkin aamulla pitkiin jonoihin passintarkastuksessa.
Jos hankit jatkolennon, varmista että se on samalta kentältä jonne saavuit. Bangkokissa on myös toinen lentokenttä Don Muang, kansainvälinen lentokenttä (DMK). Sieltä lentää monet "halpalentoyhtiöt" mm. Nok Air, Thai AirAsia, Thai LionAir.

Laukkujen painorajat kotimaan lennoilla Thaimaassa ei ole niin justiinsa. Jos on esim. 4 henkeä matkustamassa, niin kaikkien laukkujen paino lasketaan yhteen. Eli yksi laukku voi painaa vain 15 kg ja toinen 32 kg. Siihen painavaan laukkuun vain tulee lappu, jossa lukee "heavy".
Finnairilla ja monella muulla yhtiöllä tarkka painoraja on 23 kg per laukku.

Lento Udon Thani - Bangkok. Näistä laukuista tuli lisämaksua noin 700 Baht
Thai Smile Airbus A320 Udon Thanin lentokentällä (UTH). Koneeseen boardaus putkelta tai platalta
Siipien kärjissä wingletit
Wing views, joku kylä ennen Udon Thania
Udon Thani on yksi Isaanin keskeisimpiä kaupunkeja. Moni menee sitä kautta Laosin puolelle.
Väkiluku kaupungin alueella on varmaan noin 400 000. Yllättävän paljon näkee länsimaalaisia.
Isaanissa thaimaata puhutaan laosin murteella. Jos osaat kirjakielen thaita, et välttämättä ymmärrä sitä murretta.

Hävittäjä Udon Thanin kentän lähellä
Udon Thani city
Central plaza

Central Plaza luistinrata kauppakeskuksen yläkerrassa
Bangkokista Isaniin pääsee myös junalla ja bussilla.

Kaupunki Sawang Daen Din. Udon Thanista tietä pitkin noin 80 km
Uutta moottoritietä. Tiet ovat kuivalla kaudella hyvässä kunnossa
Uudempiakin rekkoja näkee. Hino, Isuzu, Mitsubishi, Volvo
Ohi mennään sieltä mistä mahtuu. Tien laidalla myyntikojuja

Liikennekulttuuri on värikästä. Uutta ja vanhaa kalustoa. Vaikka minkä värisiä valoja joka puolella kulkuneuvoa. Pimeällä kun lisäät yllä olevaan kuvaan bussin rekkojen väliin lähelle keskikaistaa pitkät valot päällä ja tien reunoihin pari kolme mopoa, joista yhdessä ei ole mitään valoja. Sellaista se on.
Suurissa kaupungeissa ihan normaalit ruuhkat. Kehä I ei tunnu enää miltään jos olet käynyt Bangkokin keskustassa.

Vanhaa kalustoa ja korkea sokeriruoko kuorma
Pick up
Sawang Daen Din, hurmaava pikku kaupunki. Väkiluku arvio 150 000.
Udon Thanista noin 80 km automatka.
Siellä jo joitakin länsimaalaisia näkyy. Heitä tulee aina tervehdittyä englanniksi.

Lempi kahvila Sawang Daen Din keskusta. Kuumana päivänä kannattaa tilata Ice Coffee
Sawang Daen Din katunäkymä
Eräs hotelli, jossa oltiin pari yötä. Sawang Daen Din keskusta
Siistit huoneet, joissa taulu-tv, suihku wc, viilennyslämpöpumppu, jääkaappi. Naapurin koira vähän piti ääntä, mutta muuten siellä on rauhallista. Ei aamiaista, vain thaikahvi tai tee. Torille lyhyt matka. Lähellä myös 7Eleven market ja ravintoloita. Vuorokausi maksoi 350 B = huonolla kurssilla 9,5 e.

Hieno hotelli ravintola Sawang Daen Din laidalla


Hotelli koostuu mökeistä ja taloista. Hinnat alkaen noin 800 baht / yö tai sopimuksen mukaan


Sawang Daen Din kaupungin laidalla. Pientä hiekkatietä
Pellon perällä näkyy anoppila/appila. Ihan uusi talo. Siellä on meille oma huone, enää ei tarvitse yöpyä hotelleissa.

Anoppila / appila
Sähkömittarit laitetaan suoraan tolppaan kiinni, josta kaapeli vedetään taloon. Simppeliä
Vesi tulee porakaivosta omalla pumpulla
Joissakin taloissa on kaupungin vesi. Silloin vesimittari on tontin laidalla tien vieressä taivasalla.

 Banaaneja kasvamassa tontin laidalla


2014
Ilmasto koillismaassa. Vuoden vaihteessa päivällä on sopivan lämmin, mutta yöt ja aamut kylmiä. Sade on harvinaista tähän aikaan vuodesta.
Taloissa ei ole lämmitystä. Ilmälämpöpumpuilla voi vain viilentää, lämmitys ominaisuus suurimmasta osasta niistä puuttuu.
Viilennystä ei kannata pitää alle 25 asteen. Muuten saat aika varmasti "turistiflunssan".

Meidän Honda Scoopy 110 cm3. Huiput noin 90 km/h
Mopo on tädin nimissä, jolloin vero on helpompi hoitaa.
Vuosihuolto maahantuojan liikkeessä maksaa noin 300 Baht ~ 8 e.

Liikenne Thaimassa on vasemmanpuoleista. Hyvä vinkki siellä liikkumisessa: varo, varo ja vielä kerran varo. Suojatietä ylitettäessä muista katsoa ensin toiseen suuntaan mihin olet tottunut.
Usein siellä näkee auton lavan täynnä ihmisiä. Onhan siinä lavalla matkustamisessa tietynlainen viehätys, koska kotisuomessa siitä sakotettaisiin. Ei ole myöskään mikään ihme nähdä viisi henkisen perheen ajavan yhdellä mopolla.

Olemme hankkineet Thai ajokortit. Thai kansalaiset tai eläkeläisviisumilla saa 5-vuoden kortin. Ulkomaalainen saa paikallisen ajokortin vain yhdeksi vuodeksi kerrallaan.
Moottoripyöräkortti on erikseen. Henkilö-, lava- ja pakettiautokortti erikseen. Ja raskaalle liikenteelle myös oma kortti.


Kylältä takaisin kaupunkiin. Pimeällä eivät suosittele ajamaan, varsinkaan mopolla, isommilla teillä.

Joulupukkikin pääsi lavalle
Serkku setä oli hankkinut uuden ajoneuvon/työkalun. Samloo = kolmipyörä

Käytiin tällä Sawang Daen Din keskustassa. Blogin kirjoittaja kuljettajana, vaimo, äiti ja täti kyydissä. Paikallisilta sai hauskoja katseita!

Penkkiä ei voi säätää. Suunniteltu lyhyelle kuljettajalle
Sähköhässäkkä
Sakon Nakhon city
Kuormia ei "turhaan" sidota. Laitetaan joku pitelemään paketit lavalla.

Äänimerkin käyttö kielletty. Sakon Nakhon city

Tiet vievät kylien/kaupunkien läpi. Vähän ennen kaupunkia huomautetaan nopeudesta. Nopeusrajoituksia näkyy harvoin.

Buddha munkkeja
Nakhon Phanom city, Mekong joki
Mekong joki
Pitkähäntävene. Vesi yhtä puhdasta kuin Keravan joessa
Sawang Daen Din
Sawang Daen Din
Sawang Daen Din
Sawang Daen Din
Kristillinen koulu, jonne pääsee vain rahalla
Serkkulasten joulujuhla. Lauloivat englanniksi
Järvi Huai Sai Sawang, Sawang Daen Din
Tesco Lotus
Iso marketti jonka yhteydessä ravintoloita, kahvila, pankki, vaatekojuja jne. Verrattavissa Prismaan tai Citymarkettiin.

KFC suosittu kanaravintola
Perinteinen huoltoasema
Pumppujen vieressä on aina henkilökuntaa palvelemassa. Sanot vain "temp tank" niin saat täyden tankin.
Vessat asemilla on yleensä melko siistit. Lattiat aina märkinä, koska vettä käytetään runsaasti.
Pisuaarit ja lavuaarit ovat ulkoseinällä.

 Diesel maksoi tammikuussa 2015 0,70 e / litra
 7eleven. Sieltä saa esim. prepaid puhelinliittymiä
Katunäkymä hierontapaikan edestä
Autojen ikä vaihtelee suuresti. Oikealla uusi Nissan Juke, edessä joku vanha Datsuni.

Home Mart "rautakauppa"
Koirat tarkastelemassa reviirejään
Kulkukoiria näkee paljon. Liian monet niistä jää autojen alle. Harvoin ne on agressiivisia.

Elefantinkin voi hyvällä tuurilla nähdä

Kansalliseläin: Chang Thai eli thaimaalainen norsu
Paikalliset "herätyskellot"
 Riisipeltoja

Sadekaudella on ihan normaalia että vesi nousee tuohon tielle asti.
Pellon takana metsässä on eräs Buddha-luostari, siitä myöhemmin lisää.


Ennen sadon korjuuta sokeriruoko sytytetään tuleen. Tuli polttaa lehdet pois. Sen jälkeen varret on helpompi katkoa ja kerätä.
Tämän polttamisen takia ilma on joskus aika harmaata ja ilmassa voi leijailla nokisia hiukkasia.

Korkea sokeriruokokuorma
Tämä Ban Dung Sangaa kylän läpi ajaneen rekan nuori kuljettaja hymyili leveästi kun pääsi kuvattavaksi.


Näitä rekkoja näkee välillä kaatuneena lasti tielle levinneenä.

Pieni Kubota
Tästä yksinkertaisesta maatalouskoneesta lähtee hauska ääni "tok tok tok".


Sama farm machine vesipumppuna
 Kumipuu-viljelmiä
Thaimaa on yksi maailman suurimmista kumin tuottajista
Kun puu on kasvanut riittävän isoksi, siitä kuoritaan pintaa pois. Yöllä kumia sitten valuu kuppiin, ja niitä käydään käsin tyhjentämässä.

Sokeritehdas
 Sokeritehtaan edessä kuormia odottamassa tyhjennys vuoroaan
Kolikoilla toimivia 8-11 kilon pesukoneita kadun varressa
Perinteinen lounas. Riisiä ja kastiketta
Perinteisesti syödään lusikalla ja haarukalla. Lihat on yleensä valmiiksi paloiteltu sopivan kokoisiksi paloiksi. Myös syömäpuikot on käytössä.
Jos ollaan syömässä isommalla porukalla niin laskua ei koskaan jaeta. Aina varakkain maksaa.
Yleensä oletuksena on että ulkomaalainen on varakkaampi.

Food Park "ruokatori" ostoskeskuksessa Sakon Nakhonissa
Isossa aulassa on monta pientä keittiötä.
Kassalta ostetaan tietyn arvoisia kortteja, joilla sitten maksetaan annokset ja juomat. Korttiin jäljelle jäänyt saldo lunastetaan lähtiessä pois.

Edullista ja todella hyvää
Falang ruokaa

Appelsiini hyytelöä, hunajapomelo paloja ja sokeri/chili maustepussi, omena ja mango paloja.

Isuzun lavalla grilli. Bangkok
Dunkin Donuts kahvila Bangkokissa
Illallinen kahdelle
Tulinen papaija salaatti ja kevätkääryleitä "popia"
Thai kahvia. Sekoittaa kuumaan veteen
Todella hyvää kookos jogurttia, suosittelen
Energiajuomia Lipovitan ja M-150
Durian hajuhedelmä
Jotkut inhoo, toiset tykkää. Todella voimakkaan hajuinen/tuoksuinen hedelmä, jonka jotkut hotellit on kieltänyt viemästä sisälle huoneeseen.

Saastekosteussumu Bangkokissa 29.1.2015. Taustalla Suvarnabhumin 132 metriä korkea lennonjohtotorni.
Paluumatka Suomeen lennetään yleensä valoisaan aikaan
Istumapaikat koneen takaosassa ikkunoiden vierestä. Siellä on yleensä rauhallista
Tuuli puhaltaa lunta vuorten yli


Järjettömän hienot näkymät
Himalajan vuoristo

Ensin näkyi jättövana ja sitten kone josta mentiin ohi
TUIfly Boeing 767. Olisikohan ollut Krabi - Helsinki lento
Jäinen joki
Tuliaiset
Niin paljon kuin laukkuihin ( +2 lisämatkatavaraa) on mahtunut. Mausteita, mangoja, chiliä, kahvia, vaatteita, meikkejä, purkkaa, makeisia jne.

Miss Thai country!

terveisin,

Harri

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti